Kiedy wymienić panewki w aucie?

Panewka korbowodowa to jeden z podstawowych elementów wchodzących w skład łożyska ślizgowego, które obraca się na czopach wału korbowego. Niekiedy części te ulegają awariom czy zużyciu, co może skutkować poważnymi konsekwencjami dla całego samochodu. Dobry stan panewek gwarantuje natomiast poprawną pracę silnika, ponieważ wpływa na płynny obrót wału korbowego. Kiedy zatem należy pomyśleć o wymianie tych części na nowe? Czy są jakieś widoczne znaki, które o tym świadczą?

Mały element – duży kłopot

Niestety w praktyce często okazuje się, że dostrzeżenie awarii panewki graniczy wręcz z cudem. Ze względu na jej funkcję, jest narażona na dużą eksploatację w trakcie jazdy autem, dlatego lepiej jest zadbać o profilaktykę, niż leczenie po fakcie. Panewki powinny być zatem wymieniane po zauważeniu pierwszych objawów, a najlepiej jeszcze przed ich wystąpieniem. Pozwoli to zaoszczędzić sporo stresu i pieniędzy. Warto podkreślić, że objawy wynikające z uszkodzenia tych elementów mogą być różne w zależności od modelu samochodu czy marki. Duże znaczenie ma także posiadana jednostka napędowa. Mimo wszystko o awarii panewki może świadczyć m.in. specyficzne i uporczywe stukanie w dolnej części silnika, które pojawia się przede wszystkim na tzw. biegu jałowym lub podczas zwiększania obrotów silnika. W takiej sytuacji jedynym sensownym rozwiązaniem jest udanie się do warsztatu w celu wymiany panewek i sprawdzenia ewentualnych uszkodzeń, jakie spowodowały. Dotyczy to oczywiście zwłaszcza silnika. Najlepiej jest wymieniać ten element co 100 000 km – taki zabieg profilaktyczny pozwoli nam bowiem zaoszczędzić na kosztach ewentualnej naprawy. Części takie oferuje np. AS Auto Części.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

trzynaście + dziewiętnaście =